
 1 

 

 

An Opening for Expression or Shifting Tactics? 

Freedom of the Press and Freedom of Expression in Sudan 

 

Report on the Situation of the Freedom of Expression and the 

Freedom of Press in Sudan 
 

1 January 2009 – 30 September 2009 

 

On 27 September 2009, Sudanese President Omar Al-Bashir announced that the 

government would cease the onerous pre-publication censorship regulations which 

had been placed on journalists in Sudan. The president's statement, however, was 

immediately followed by indications that the move was not intended to create an 

open environment for journalists. The statement was made in the context of a 

ceremony adopting a journalistic code of honour, which in itself ask journalists to 

limit the topics they discuss. In addition, the announcement was immediately 

followed by a warning to journalists that they should "avoid what leads to exceeding 

the red lines and avoid mixing what is patriotic and what is destructive to the nation, 

sovereignty, security, values and its morality."
1
  

 

Pre-publication censorship is a particularly direct form of press control. It was used 

in the early nineties and reappeared in 2008. As early as February 2008, the National 

Intelligence and Security Services (NISS) officers began appearing nightly at 

newspaper offices, requesting that editors-in-chief or their deputies reveal to them 

all of the articles to be printed in their papers prior to publication. The NISS officers 

read the articles, and in the case of articles, or portions thereof, that they deemed 

inappropriate, ordered the editors to remove or replace them. In some cases, NISS 

officers denied suggested replacement articles. In others, the volume of removed 

material made publication impossible. If the entirety of the newspaper was not 

reviewed by NISS officers, the NISS will not allow it to be sent to the printing press, 

where other officers would await permission to allow the newspaper to print. It was 

not possible for newspapers to be published in Sudan without NISS permission.
2
 

 

                                                             

1
 "UN hails lift of censorship on Sudanese press", Sudan Tribune, 29 September 2009.  

2
 In this report on journalism, the writers have a rare chance to closely watch the effects of security 

censorship and repressive practices against the press and journalists. We met and spoke in this report 

to D. Murtadaha Al-Gali the editor in chief of Ajras Alhurria, Ustaz Tigani al-Tayeb, the editor in chief 

Kamal Karrar, a journalist and Faisal al-Bagir the deputy editor in chief of Al-Midan and a number of 

other journalists of Khartoum daily and weekly newspapers confirm these facts. 



 2 

The announcement was greeted with cautious optimism by newspaper editors and 

journalists. Although the announcement was recognised as an "important step", the 

end of this particularly egregious tool of censorship, freedom of expression is far 

from guaranteed. Indeed, the President's dispensation offers little in the way of long 

term security for newspaper publishers and other journalists. This is because, first, 

although the security pre-censorship is not to continue, there are a variety of other 

measures of control which could be applied in the context of the recently passed 

press law. Second, the reprieve is a political dispensation granted by the end of 

state, but there is little effective legal protection for journalists. 

 

It is unclear in this context how this announcement will impact freedom of 

expression and the availability of information as a whole. Newspaper editors voiced 

concern that other tactics might be used to ensure that sensitive issues are not 

addressed in the media. "Perhaps they will to go to court or punish the newspaper 

by closing it. There is always a risk in this profession," said Adil al-Baz, editor-in-chief 

of political daily Al-Ahdath. Fayiz Silaik of the Ajras Alhurria newspaper, warned 

"[t]here is no way they (the security services) are going to tolerate anything about 

security, about the International Criminal Court".
3
 Although the ICC has been the 

most recent focus of censorship in Sudan, there have also been concentrated efforts 

to eliminate discussion of corruption, Darfur and elections.  

 

Their concern is well-founded if taken in the context of repressive legislation and the 

patterns of violations that have occurred during the first nine months of this year. 

This report seeks to clarify that context and to analyse of the potential future impact 

of the recent presidential statement in that context.  

 

Sudanese Press Law 
 

One source of concern about the use of other methods of media control aside from 

pre-publication censorship is the new Press and Publication Act of 2009. The bill had 

been heavily criticized by Sudanese journalists and civil society, who protested 

outside the parliament building. Representatives of the Sudan People's Liberation 

Movement (SPLM) and National Democratic Alliance (NDA) in the National Assembly 

walked out of the session in which deliberations of the draft law took place to voice 

their opposition. The bill was also criticised by international organisations including 

Article 19, Reporters without Borders and the Committee to Protect Journalists. In 

particular, the following concerns were highlighted:  

 

• the proposed licensing regime for print publications,  

• registration requirements for journalists,  

• imposition of restrictions on the eligibility of chief editors,  

• political interference in the National Council for the Press and Publications 

(the Press Council), the regulatory body of the print press, 

                                                             

3
 "Sudan lifts media censorship but editors cautious," Reuters, 27 September 2009.   



 3 

• authorisation of the Press Council to impose criminal sanctions for violations 

of the law, although an administrative and not a judicial body.  

 

After an intense debate and some concessions, the law was passed. Some of the 

most egregious elements, such as imprisonment as a sanction for violation of the 

law, were excluded. A controversial provision of the draft law which would have 

imposed large fines on newspapers and journalists up to 50,000 Sudanese pounds 

(about 21,000 dollars) was also dropped. The law, however, has left the door open to 

new and possibly harsher penalties, depending on the discretion of the judiciary. 

Other oppressive measures, however, were passed into law. 

 

The new law does not remove the power of intelligence services to censor. It also 

gives the Press Council the power to ban newspapers for a period of three days 

without judicial mandate. The Press Council is controlled by the state, and consists of 

21 members, six of whom are appointed by the president himself.  

 

The new law also entrusts government authorities with the power to impose 

restrictions on the press on grounds of national security and public order. The law 

incorporates vague language and fails to provide clear guidance on interpretation. 

For example, the law calls on the press to “respect the public morality and the 

religious values”, a provision which could potentially be broadly interpreted to forbid 

a wide range of speech. 

    

Many journalists and human rights activists criticised the law as in contradiction with 

the 2005 Interim Constitution of Sudan which includes important safeguards for 

freedom of expression. It also contradicts a number of international treaties and 

conventions ratified by the Sudanese government, such as the International 

Covenant on Civil and Political Rights, the African Charter on Human and Peoples’ 

Rights, and Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights. 

 

Within this context, Sudanese journalists’ networks have demanded that the law be 

repealed. Journalists, activists in the field of human rights, political activists across 

the spectrum, and representatives of Sudanese political parties held a number of 

meetings as an initial step in opening a dialogue on the imperative of a free and 

independent press in Sudan. Other meetings were held between the NISS director 

and the editors-in-chief of some of the frequently targeted newspapers. These 

meetings led to a publication of an agreement between the above-mentioned 

parties stating that urgent measures were to be taken to stop newspaper 

censorship. None of these steps have yet been implemented, according to a 

statement attributed to the Sudanese Journalists’ Network.  

 

Security censorship 
 

One particular omission in the press law was the failure to address the role of the 

National Security and Intelligence Services, who can censor papers ahead of 

publication under Sudan’s National Security Act.  

 



 4 

Indeed, this form of censorship was challenged in a recent constitutional court case 

in Sudan. The challenge was unsuccessful and censorship by the NISS of this type was 

ruled to be constitutional.  

 

In this context, the presidential statement that censorship would be stopped 

represents only a temporary political dispensation. The pre-publication censorship 

which has been so problematic is still legal and there is no guarantee to publishers 

that it will not be reinstituted.  

 

Limitation of freedom of expression since January 2009 
 

On 10 February 2009 Al-Midan newspaper was suspended due to pre-publication 

security censorship measures. In a statement issued on 11 February, Al-Midan 

commented that: 

 

the security censor took out the editorial of Al-Midan which expresses our 

weekly views on the most important issues concerning the nation and its 

citizens. The security censor has repeatedly taken out editorials during the 

last few months. He also took out four news stories. These stories were 

political news stories which appeared in many other newspapers the next day. 

On top of that, he took out the basic line from the first page … and the whole 

of the political commentary on the Darfur conflict, its current effects and the 

best possible options for solving it. All these were taken out from the first 

page. This attack affected also another six pages ranging from the removal of 

whole articles (four) or removing some important paragraphs of many of the 

articles ready to be published, affecting their coherence.
4
  

 

The total number of articles affected by pre-publication censorship from Al-Midan 

was 16, resulting in Al-Midan’s inability to publish that issue of the newspaper. Al-

Midan’s editors complained by sending an open letter to the head of the NISS, 

alleging that the measures undertaken by the NISS were illegal, and pointing out bias 

in the targets of this censorship.  

 

On 15 February 2009, Judge Modather Al-Rasheed of the Khartoum North Criminal 

Court sentenced lawyer Kamal Omer Abd-Alsalam, a leader of the Popular 

Conference Party and contributing writer to the Ray-Elshaab newspaper, to 6 

months in prison for defamation under Article 159 of the Sudanese Criminal Code. 

The case had been brought against him by the NISS.  The charges were based on an 

article written by Omer in Ray-Elshaab newspaper in 2007, which alleged that the 

NISS excluded Darfurians from its ranks and cited many examples. The first 

defendant in the case was the newspaper’s editor-in-chief, who was represented by 

his deputy and later acquitted. Omer spent two months in Omdurman prison before 

being released.
5
 

 

                                                             

4
 Statement of Al-Midan newspaper, 11 February 2009.  

5
 Phone call from a friend of Ustaz Kamal Omer. 



 5 

Pre-publication censorship by the NISS against newspapers increased and became 

more aggressive in nature following the attacks of the Justice and Equality 

Movement (JEM) on Omdurman City on 10 May 2008, as well as during the period 

leading up to the issuance by the International Criminal Court’s (ICC) of a warrant of 

arrest for Sudanese president Omar al-Bashir. Various state officials and agencies 

began to threaten the media to disregard the issue of the ICC arrest warrant. Some 

writers and journalists received threatening phone calls from members of the 

security apparatus and were ordered to stop writing about the ICC. In one week, 

more than 20 articles related to the ICC were taken out of Al-Midan and Ajras 

Alhurria newspapers.
6
 

 

On 12 February, the bank accounts of the Khartoum Centre for Human Rights and 

Environmental Development (KCHRED) were frozen. In the midst of this climate of 

tension and threats, the General Director of the NISS, Salah “Gosh” Abdalla, gave a 

strong warning on 26 February that “we will cut the hands, heads and body parts of 

whoever gets involved in the implementing ICC plans because this is an issue beyond 

any compromise”.
7
 

 

On 28 February, the NISS arrested a British journalist of Tunisian origin, Zuheir 

Lateef, who was employed by the Arabic Service of France-24 and Al-Hayat 

newspaper, on the pretext that he had violated immigration laws by participating in 

activities that were not part of the job that he had been authorised to do to enter 

the country.  On the same day, Sudanese authorities expelled Hiba Ali, a Canadian 

journalist of Egyptian nationality, for reporting on the Darfur crisis and the arms 

industry in Sudan.
8
 

 

On 4 March, the ICC issued a warrant of arrest against President Omar al-Bashir on 

charges of war crimes and crimes against humanity. Since then, security agencies 

have tightened their grip on pre-publication censorship of Khartoum newspapers, 

particularly on the issue of the ICC. Security and police forces were ordered to fire or 

denationalise anyone who spoke about the ICC or supported it in Sudan.  The initial 

reaction to the ICC decision was the expulsion of 13 international humanitarian 

organisations working within Sudan, and three national organisations. Their 

properties were all confiscated. This included the closure of the KCHRED, the Sudan 

Organisation for Development (SUDO) and the Amal Centre for the Treatment and 

Rehabilitation of Survivors of Torture on 4 March, only 15 minutes after the ICC’s 

decision was issued. Newspapers were forbidden to report or publish any views 

contradicting the official position of Sudan regarding the expulsion of the 

international and national NGOs.  

 

The closure of the three national human rights NGOs has undermined the progress 

of freedom of expression and the press, and human rights more generally in Sudan. 

KCHRED had been active in training journalists and equipping them with the 

                                                             

6
 Personal interviews with writers and journalists.  

7
 AlSahafa newspaper 

8
 Sudanese on line and Sudan Tribune websites.  



 6 

necessary skills to monitor human rights, freedom of expression, and the freedom of 

the press. KCHRED was also host to the Journalists Network for Human Rights (JAHR), 

which endeavoured to monitor and document violations of the freedom of 

expression and human rights. In addition, KCHRED provided legal aid to journalists 

targeted by the authorities.  

 

The closure of national human rights NGOs by the Sudanese government constituted 

an attack on the front lines of human rights defenders and an attempt to paralyse 

the human rights movement within Sudan. At the peak of the NISS campaign, the 

actions undertaken constituted physical and mental harassment, interrogation and 

arrest. Systematic targeting of human rights activists has forced many to leave 

Sudan.  

 

On 12 March 2009, the State Security Prosecution in Khartoum charged Musa 

Rahama, age 29, with threatening the public security and belittling the authority of 

the state.
9
  Rahama was arrested the NISS filed a complaint against him stating that 

his book, Darfur on the National Political Powers Agenda, contained false 

information.  

 

On 17 March 2009, the Al-Midan newspaper was not published due to pre-

publishing censorship measures taken by NISS.  

 

On 19 March, Alhaj Warrag of Ajras Alhurria and Adil Albaz of Al-Ahdath were 

arrested pursuant to a case that had fined Warrag 20 million Sudanese pounds. The 

Khartoum North Court had ruled that Warrag should pay the fine in its entirety by 

the following morning 20 March, or else be arrested again and taken to prison.
10

 

 

That same day, the NISS prevented Ajras Alhurria from being published, as it ran 

coverage of Warrag’s trial and a report on a press conference held by the President’s 

Advisor Mustafa Osman Ismael, in which he described the Sudanese people as 

“beggars”. Five officers were sent to stop the publication of Ajras Alhurria, although 

they had no judicial order. 

 

On 20 March 2009, the NISS banned Ajras Alhurria from publishing for the second 

day in a row. This was due to a story concerning the owner of a company who had 

been cheated by a ruling party member.  The story was as follows: “Abdul-Rahman 

Mahjoub Company ... said it was subjected to an act of cheating and deception from 

an individual affiliated with the National Congress Party".
11

  

 

This was the third time that Al-Midan had been prevented from being published due 

to pre-publication censorship and abusive acts of the NISS. According to the 

                                                             

9
 Ray Alshaab newspaper 

10
 Phone call and personal interview. 

11
 Press conference held by Ajras Alhurria administration. 



 7 

newspaper’s statement, the security censor took out 17 articles from the issue, 

which made it impossible for the newspaper to be published.
12

  

 

In April 2009, the Khartoum North Court barred reporters from hearing the 

testimony of defence witnesses in the case trying suspected assassins of the USAID 

officer John Granville and his Sudanese driver. The witness in question, an army 

captain, was summoned by the defence and had previously requested that the judge 

bar reporters from the hearings because he had “secret and sensitive” information.  

 

On 9-10 April, Ajras Alhurria was suspended by the security service for coverage of a 

press conference held by Pagan Amum, the secretary-general of the Sudan Peoples' 

Liberation Movement, and some editorials written by the editor in chief and other 

journalists on the draft of press law. 

 

On 25 April, NISS prevented Ajras Alhurria newspaper from being published. 

According to the editor-in-chief of the newspaper, Dr.  Murtadha al-Ghali, and other 

journalists Ajras Alhurria had become a regular target for the NISS.
13

 

 

On 26 April, the General Director of NISS, Salah Gosh, issued a directive to halt the 

publication of Alwifag newspaper for a week, as well as ordering its editor-in-chief to 

stop writing for a week. Though Alwifag newspaper is recognised by many as a 

publication close to the government and to the ruling National Conference Party, it 

was banned because the editor-in-chief published a critical editorial on Yassir Arman, 

a leading figure of the SPLM on 25 April 2009.  

 

On 5 May, JAHR released a statement condemning the abusive pre-publication 

censorship measures undertaken by the NISS, which it argued amounted to 

violations of the freedom of the press and the freedom of expression in Sudan, as 

well as systematic targeting of opposition newspapers such as Ajras Alhurria, Al-

Midan, and Ray Alshaab. JAHR condemned the deliberate suppression and 

suspension of newspapers. It called upon Sudan to respect the constitution and the 

Comprehensive Peace Agreement, both of which guarantee freedom of expression 

and of the press. Both instruments also restrict the role of the security apparatus to 

collecting and analysing information, and giving advice to the authorities concerned. 

The powers vested in NISS have disrupted the process of democratic change and 

could contribute to the failure of the upcoming general election. The lack of freedom 

of expression in Sudan indicates the lack of serious commitment from the 

government to the implementation of the peace agreement and democratisation 

more broadly. It also undermines the credibility of the coming election.
14

  

 

On 6 May, Ajras Alhurria newspaper was not published. NISS officials had removed 

more than 15 articles from the edition the previous evening.  Murtadha el-Ghali, the 

                                                             

12
 Press release. 

13
 Interview with M. Al-Gali and Amel Habani. 

 



 8 

editor-in-chief, stated that this was the ninth time the newspaper has been 

suspended since January 2009.  

 

On 16 May, military police of the Sudan People’s Liberation Army (SPLA) detained 

journalists Abdulgadir Mohammed and Adil Badr in a city market in Juba. The two 

journalists were taken by security forces to the SPLA’s administrative headquarters. 

They were searched, and their mobile phones were seized. They were interrogated 

for an hour and a half and then released. They were told to come back the next day. 

 

A media official in Juba, who asked to remain anonymous, indicated that the incident 

was "unintentional". The two journalists, however, have not received any official 

apology from the government of South Sudan.  

 

On 12 May 2009, Southern Sudan’s Office Secretary of the Infrastructure Ministry 

blocked access of journalist Amal Habani to public documentation for a piece she 

was writing.
15

 

 

On 19 May, 70 journalists staged a sit-in protest inside of Parliament’s headquarters 

in Omdurman against the then-pending Press and Publications Bill of 2009, which 

was to be passed that day. 168 members of the National Assembly walked out of the 

session in solidarity with the journalists, and held a press conference to demonstrate 

their position against the bill. The bill was nonetheless passed on 8 June 2009.  

 

On 26 May, Al-Alakhbar newspaper was not published. According to its editor-in-

chief, Mohammed Lateef, the pre-publication censorship cut out a great number of 

the articles to be published. This resulted in the subsequent suspension of the 

newspaper. 

 

Ajras Alhurria was suspended by the security service on 26 May for their coverage of 

a suspected bomb attack at SPLM headquarters in Khartoum. 

 

On 4 June, military security arrested journalist Adil Badr again, this time detaining 

him for five days without interrogation or charges against him. He was released after 

Southern Sudanese government officials intervened.
16

 

 

On 10 June, Ajras Alhurria was suspended for the 10
th

 time.  

 

On 25 June, security authorities arrested journalist Aizak Wanni in Juba, South 

Sudan, where he was covering legislative assembly activities. Wanni told the Sudan 

Tribune that the authorities detained him for five days for articles he had authored 

regarding the situation in South Sudan, and the collapse of the South’s Nile 

Commercial Bank.
17

 

 

                                                             

15
 Phone call and interviews with Abdulgadir Mohammed, Adil Badr and Amel Habani 

16
 Phone call and interview with Adil Badr. 

17
 Ray Alam newspaper 



 9 

On 27 June, Ajras Alhurria was not published for the 11
th

 time. Pre-publication 

censorship removed so many articles that publication of the newspaper impossible.  

 

On 29 June, the Public Finance Prosecutor summoned Rashid Oshi, a correspondent 

with Al-Sudani newspaper, to court. The summons was based on his possession of a 

document concerning an investigation by state health ministers. After being 

summoned by the authorities, Oshi declined to publish any information.
18

 

 

Censorship of websites 
 

Prior to the recent tightening of media controls, websites had been considered a 

safe haven for those articles subjected to pre-publication censorship. Under the pre-

publication censorship regime, however, editors or their deputies were forced to 

sign an undertaking nightly to not publish any article removed by the NISS in any 

other publication.
19

 

 

The government’s National Corporation for Telecommunication (NCT) has blocked 

access to many websites from inside Sudan. For example, it blocked access to the 

YouTube website after videos were posted showing soldiers and officers of the NISS 

torturing Darfurian children arrested after the JEM attack on Omdurman in May of 

2008. After the decision of the ICC to issue a warrant of arrest against President 

Omar al-Bashir, the NCT blocked access to the ICC’s website. It has also blocked the 

secular website of the Arab League. Another site that has been blocked is Al-

Mustafa.com, an electronic library containing Islamic history books and the works 

banned by Arab governments.  

 

Recently, the NCT has begun to block public access to legal websites, particularly 

those dedicated to exposing violations of human rights in Darfur. At times, it is 

difficult to access the UN website where the report UN Special Rapporteur on Sudan, 

Dr. Sima Samar, is posted. This has occurred at various times, although it is unclear 

whether the NCT is responsible. Previously, the NCT had posted a message indicating 

that web traffic had been diverted due to the content of the site, but more recently 

such messages have disappeared.  

 

Communication companies and the violation of privacy 
 

Communication companies are exploited in order to conduct surveillance on certain 

individual and issues sensitive to the NISS. NISS officers have directly intercepted 

telephone calls. Companies often record mobile phone calls, unbeknownst to those 

speaking and in violation of their right to privacy. Journalists are often targets of this 

practice, in that their sources and details of their work may be revealed.  

 

                                                             

18
 Al Sudani newspaper. 

19
 Observations of the authors and discussions with journalists and administrators of various 

newspapers.  



 10

The confiscation of literary works 
 

At the end of December 2008, the Sudanese government’s administration of literacy 

and artistic works banned the novel Amadira, by Umaima Abdalla. The incident cast 

a dark shadow on freedom of expression in literature and the arts. It has highlighted 

the need to direct attention to the review of the law and structure of the Federal 

Council for Literacy and Artistic Works. 

 

The radio and television 
 

When it comes to the radio and television in Sudan, it is difficult to speak about 

freedom of expression. The state owns the national radio and television 

corporations, and directs the staff to comply with the state policies. The national 

radio and television corporation is financed by taxpayers and as such should advance 

the public interest. But the reality is that radio and the television are promoting only 

the ruling party’s programme. Even private radio stations are not able to be 

inclusive. For example, the government refused to give permission to Maraya F.M. 

Radio of the UN to transmit its programmes in the North, which left it limited only to 

the South. 

 

Conclusion 
 

Although it is unclear what the impact of the President's most recent statement will 

be, it is likely that discussion, particularly of sensitive topics will continue to be 

controlled. Some of the subjects which have been particular targets of censorship, 

and which are likely to remain sensitive include Darfur, dams, violence and 

corruption against students, forced migration, the Algazira privatisation scheme, 

corruption, deterioration of services, the freedom of the press, police violence, 

education and school curriculums (and access to education), displacement, refugees, 

the ICC, conditions in prison, and misuses of NISS’ of power. Open discussion of 

these topics is suppressed, yet they are arguably the most pressing issues facing 

Sudanese society. 

 

Writings that criticise the decisions and policies of the government, or demand 

improvement in the area of basic freedoms are also firmly controlled. The mutation 

of the censorship regime is likely to lead journalists to apply a kind of self-censorship, 

threatening freedom of expression and the press and threatens the future of 

journalism in Sudan. 

 

Another critical element of freedom of expression is its linkage with the election 

process. Free and fair elections are not possible in an environment where the public 

is not able to freely access information and political parties are not able to freely 

express their opinions.  


