مفاوضات السلام في السودان: الحاجة الملحة للإغاثة الإنسانية

إجتاحت السودان حرب أهلية بعد إندلاع القتال في 15 أبريل 2023 بين القوات المسلحة السودانية و قوات الدعم السريع شبه العسكرية. وقد أدى العنف إلى تفاقم الوضع الإنساني المتردي أصلاً في البلاد. كان السودان يعاني بالفعل من أزمة إنسانية قبل اندلاع النزاع، حيث يواجه أكثر من 15 مليون شخص إنعدام الأمن الغذائي الحاد مع أكثر من 3.7 مليون نازح داخليًا. بالإضافة إلى ذلك، كانت البلاد تأوي أيضًا 1.3 مليون لاجئ معظمهم من جنوب السودان.

Read More  
Sudan peace negotiations: The urgent need for humanitarian relief

Sudan has been engulfed in civil war since fighting erupted on 15 April 2023 between the Sudanese Armed Forces (SAF), and a paramilitary group known as the Rapid Support Forces (RSF). The violence has worsened an already existing dire humanitarian situation in the nation. Before the conflict broke out, Sudan was already experiencing a humanitarian crisis with more than 15 million people facing severe food insecurity and more than 3.7 million internally displaced persons. Additionally, the country was also hosting 1.3 million refugees mostly from South Sudan.

Read More  
تعرض أربعة عشر امرأة من النازحين داخلياً بينهم أطفال إلى العنف الجنسي في جنوب دارفور

واصل المركز الأفريقي لدراسات العدالة والسلام توثيق انتهاكات حقوق الإنسان التي ارتكبتها الأطراف المتحاربة في السودان. وأصبح من اللفت للنظر تصاعد وتيرة العنف الجنسي في سياق الصراع الدائر في السودان بصورة مثيرة للقلق وتستدعي اهتماما دوليا عاجلا. فقد تحول الصراع بشكل مأساوي إلى حرب تستهدف أجساد النساء، مع نمط واضح من العنف الجنسي والقائم على نوع الجنس. وفي هذا التقرير، يوثق المركز للانتهاكات الجنسية التي طالت 14 امرأة بينهم أطفال من مخيمي عطاش وكلمة للنازحين داخليا في جنوب دارفور، من قبل رجال يرتدون زي قوات الدعم السريع، والميليشيات العربية، ورجال ملثمين لم يتم التعرف عليهم.

Read More  
Fourteen female IDPs including children sexually violated in South Darfur

The African Centre for Justice and Peace Studies (ACJPS) has continued to document human rights violations committed by the warring parties in Sudan. Sexual violence within the context of the Sudan conflict has alarmingly escalated and demands urgent international attention. The conflict has tragically transformed into a war targeting women's bodies, with a discernible pattern of SGBV. In this release, ACJPS has documented incidents and testimonies where 14 females including children from Utash and Kalma IDP camps in South Darfur were sexually violated by men in the uniforms of the Rapid Support Forces (RSF), Arab militia, and unidentified masked men.

Read More  
الانتهاكات التي تستهدف 
الفئات الضعيفة من سكان مدينة زالنجي بولاية وسط دارفور

أفضت جهود المركز الأفريقي لدراسات العدالة والسلام خلال الفترة من 15 أبريل إلى 30 أكتوبر 2023، إلى توثيق سلسلة من انتهاكات حقوق الإنسان التي استهدفت على وجه الخصوص مخيمي الحصاحيصا وخمسة دقائق للنازحين داخليا في مدينة زالنجي في وسط دارفور. حيث أكد تقرير المركز الذي يغطي تلك الفترة، مقتل ما لا يقل عن 70 شخصا، من بينهم أطفال، واصابة 116 آخرين بجروح. هذا علاوة على حالات الاعتقال التعسفي. كما وثق المركز أسماء الضحايا والشهادات المتعلّقة بتلك الأحداث. ومن الملاحظ أن معظم الإصابات التي أودت بحياة أولئك الضحايا كانت في الأجزاء العلوية من الجسم مثل مناطق المعدة والرأس والصدر.

Read More  
وساطة الاتحاد الأفريقي وفشل اتفاقيات سلام دارفور السابقة في السودان.
السيد/ مساعد محمد علي – المدير التنفيذي للمركز الأفريقي للعدالة ودراسات السلام
مقدمة

على الرغم من إنتهاء العديد من النزاعات المسلحة بالتسويات السلمية، إلا أنها تظل طريقة غير شائعة لحل النزاعات العنيفة بسبب أستمرار الأسباب الأساسية، مما يجعلها عرضة للإشتعال من جديد. على سبيل المثال، شهدت فترة ما بعد الحرب الباردة، وخاصة بين عامي 1989 و1999، أكثر من 110 نزاعاً مسلحاً، إنتهت 75 منها بحلول عام 1999. وقد إختلفت نهاية الصراعات، فمنها الذي إنتهى بالنصر، أو الذي إستمر بمستوى منخفض، أو عادت مرة أخرى بعد فترة، أو تلك التي إنتهت باتفاق سلام. يذكر أن 21 صراعًا فقط من هذه الصراعات خلال فترة ما بعد الحرب الباردة إنتهت باتفاقيات سلام متفاوض عليها، حيث أنتهت 22 منها بإنتصارات، و32 صراعًا ظل خاملًا. ومع ذلك، في الفترة من 2000 إلى 2005، تحول الإتجاه بشكل جذري، حيث فاقت إتفاقيات السلام عدد الإنتصارات بعامل 4-1، مما أنهى ما لا يقل عن 41 صراعًا مسلحًا مقارنة بـ 23 انتصارًا عسكريًا.

Read More  
Sudan: The continued targeting of Internally Displaced Persons in Darfur Region

The African Center for Justice and Peace Studies (ACJPS) condemns the violent arbitrary attacks by the paramilitary Rapid Support Forces (RSF) and the affiliated Arab militias against Sudanese citizens particularly the Internally Displaced Persons (IDPs) in Darfur region. In this release, ACJPS has documented incidents in North, South, and West Darfur States where 11 IDPs including one ACJPS monitor were killed and 15 others were injured.

Read More  
The African Union Mediation and the Failure of the Previous Darfur Peace Agreements in Sudan

Even though several armed conflicts have concluded with peace settlements, it remains an uncommon method for resolving violent conflicts due to the persistence of fundamental causes, making them prone to re-ignite. 1 For instance, the post-Cold War period, particularly between 1989 and 1999, saw over 110 armed conflicts, 75 of which had concluded by 1999 2 . The termination of conflicts varies, ending in victory, continuing at a low level, returning after some time, or concluding in a peace agreement. Notably, only 21 of the conflicts during the post-Cold War era ended in negotiated peace agreements, 22 in victories, and 32 became dormant conflicts.

Read More  
VIOLATIONS AGAINST THE ALREADY VULNERABLE POPULATION IN ZALINGEI, CENTRAL DARFUR

During the period between 15 April to 30 October 2023, the African Center for Justice and Peace Studies (ACJPS) documented a series of human rights violations particularly targeting the Al-hasahisa and Khamisa Dagig IDP camps located in Zalingei town in Central Darfur. During the reporting period, at least 70 people including children lost their lives, and 116 sustained injuries. There were also incidents of arbitrary arrest. ACJPS has also documented the names of victims and testimonies. It is however notable that most of the victims sustained injuries to their upper body parties such as the stomach, head, and chest areas to which they succumbed.

Read More